loading...

کنکور ، دانلود سوالات کنکور

برنامه فرصت برابر 1392/02/19 \"کارشناس برنامه : کاظم قلم چي \" \"کارشناس تحصيلي کانون فرهنگي آموزش  \"   برنامه امروز با برقراري تماس تلفني با کاظم قلم چي و پي گيري مهم ترين مسائل مربوط به م

دانلود جدیدترین مطالب کنکوری
دانلود فایل های آموزشی

برنامه فرصت برابر 1392/02/19

"کارشناس برنامه : کاظم قلم چي "

"کارشناس تحصيلي کانون فرهنگي آموزش  "

 

برنامه امروز با برقراري تماس تلفني با کاظم قلم چي و پي گيري مهم ترين مسائل مربوط به مديريت فکر و آرامش دانش آموزان در زمان باقي مانده تا کنکور همراه شد:

کاظم قلم چي : دانش آموزان علاوه بر اين که درس مي خوانند و براي آزمون هايي که در پيش دارند آماده مي شوند نياز به آرامش هم دارند و اين آرامش از طريق مديريت فکر ما ايجاد مي شود يعني صرف دلداري دادن يا گفتن جملات آرامش بخش به دانش آموزان مي شود معمولا يا بي فايده و يا کم فايده است يعني تأثير موقت دارد اما اگر ما با اتکا به دانش و فکر خودمان بتوانيم کار خودمان را مديريت کنيم و روش و برنامه ريزي درستي براي دوره پاياني داشته باشيم قطعا به موفقيت هم مي رسيم .

اما چگونه ؟

برنامه فرصت برابر 1392/02/19

"کارشناس برنامه : کاظم قلم چي "

"کارشناس تحصيلي کانون فرهنگي آموزش  "

 

برنامه امروز با برقراري تماس تلفني با کاظم قلم چي و پي گيري مهم ترين مسائل مربوط به مديريت فکر و آرامش دانش آموزان در زمان باقي مانده تا کنکور همراه شد:

کاظم قلم چي : دانش آموزان علاوه بر اين که درس مي خوانند و براي آزمون هايي که در پيش دارند آماده مي شوند نياز به آرامش هم دارند و اين آرامش از طريق مديريت فکر ما ايجاد مي شود يعني صرف دلداري دادن يا گفتن جملات آرامش بخش به دانش آموزان مي شود معمولا يا بي فايده و يا کم فايده است يعني تأثير موقت دارد اما اگر ما با اتکا به دانش و فکر خودمان بتوانيم کار خودمان را مديريت کنيم و روش و برنامه ريزي درستي براي دوره پاياني داشته باشيم قطعا به موفقيت هم مي رسيم .

اما چگونه ؟

اولين نکته اين است که ما مطمئن شويم در اين دو ماه پاياني ارديبهشت و خرداد فرصت کافي براي پيشرفت و حتي جهش در اختيارمان هست ؛ از کجا مي توانيم اين را متوجه شويم ؟

وقتي که اين مسائل مطرح مي شود دانش آموزان ممکن است بگويند که والدين و دوستان يا مشاوران و معلمان من به من روحيه مي دهند ، ولي ما براي اين دانش آموزان پاسخ آماري داريم .

طي تحقيقي که انجام داده ايم مشخص شده که رتبه هاي تک رقمي کنکور در فاصله زماني ارديبهشت و خرداد ماه جهش تراز قابل ملاحظه اي داشته اند و توانسته اند پيشرفت قابل ملاحظه اي داشته باشند و از نظر آماري هم نشان مي دهد که ماه هاي ارديبهشت و خرداد زمان بسيار مناسبي براي پيشرفت درسي و جهش است .

اين که هر دانش آموز تا چه حدي مي تواند پيشرفت داشته باشد و آيا اصلا مي تواند جهش داشته باشد ، بستگي به ميزان تلاش خود دانش آموز دارد و اين که برنامه ريزي درسي مناسبي دارد يا نه ؛ بعنوان مثال سينا ملکيان توانست رتبه خود را هجده برابر بهبود بخشد يعني رتبه وي در آزمون هاي عيد 36 يا 38 بود که بعدا در کنکور سراسري نفر دوم کشور شد يا محمد استادمحمدي حدود ده برابر رتبه خود را بهبود داد و خانم پروا جوان شاياني توانست رتبه سه رقمي خود را به رتبه ده کشوري تبديل کند ، خانم فاطمه محسني رتبه حدود 345 خود را رتبه هشت رشته انساني تبديل کرد.

اين ها نمونه هايي اندک هستند که نشان مي دهد اگر دانش آموزان خوب برنامه ريزي کنند و تلاش کنند قطعا در ماه هاي ارديبهشت و خرداد مي توانند پيشرفت خيلي خوبي کنند .

چطور به آرامش برسيم ؟ موضوع اصلي دانش آموزان اين است که دوران جمع بندي خود را از چه زماني شروع کنند ، 4 خرداد ، 11خرداد ، 18 و يا 25 خرداد ؟ توصيه من اين است که بهترين زمان براي شروع دوران جمع بندي روز شنبه 11 خرداد ماه است و دانش آموزاني که پيشرفته تر هستند و ترازهاي بالاي 6500 دارند مي توانند يک هفته زودتر يعني از 4 خرداد شروع کنند ؛ پس اگر دانش آموزان برنامه مشخصي براي دوران جمع بندي داشته باشند قطعا آرامش خواهند داشت و اگر خلاف اين امر در جريان باشد حتما آشفتگي به سراغشان خواهد آمد .

يکي ديگر از موضوعاتي که ذهن دانش آموزان را مشغول مي کند اين است که در دوران امتحانات پايان سال چکار کنيم ؟ آيا فقط براي امتحان درس بخوانيم يا تست هم بزنيم ؟ در پاسخ بايد بگويم که اول بايد به صورت تشريحي درس ها را براي امتحان بخوانيد و بعد هم مي توانيد براي همان درس تمرين تستي کنيد .

بنابراين اگر دانش آموزان به مسائل و دغدغه هاي ذهني خود از الان فکر کنند و برايشان برنامه ريزي صحيحي داشته باشند حتما مي توانند پيشرفت تحصيلي و تراز خوبي داشته باشند و به آرامش نيز برسند .

مسئله اي که در مورد دوران جمع بندي خيلي مهم است اين است که در اين دوران از چه روش و منابعي بايد استفاده کرد ؟

اگر دانش آموزان بخواهند با روش سه روز يک بار در دوران جمع بندي کار کنند مي توانند در اين دوران حداقل شش بار کتاب هاي خود را دوره کنند چون هر هفته مي توانند با روش سه روز يک بار دو بار آزمون بدهند و هر بار نيز لازم است همه مطالبي را که خوانده اند در ذهن خود مرور نمايند و بعد هم که به بررسي آزمون مي پردازند فرصت خوبي براي دوره مجدد دروس خواهد بود ، بنابراين زمان خيلي خوبي در اختيار همه دانش آموزان است و اگر استفاده مناسبي از آن داشته باشند به خوبي مي توانند تا روز کنکور حداقل شش بار همه کتاب هاي خود را دوره کنند .

در مورد منابعي هم که بايد در اين دوران استفاده شود ، تأکيدي که من دارم در اين سه هفته اي که از 11 خرداد شروع مي شود بهتر است دانش آموزان با استفاده از کتاب زرد اختصاصي به برگزاري آزمون هاي سراسري داخل کشور که مربوط به شش سال اخير است اقدام نمايند يعني از سال 86 تا 91 ، و بعد هم مي توانند با CD ضميمه کتاب زرد رتبه خود را تخمين بزنند و البته سؤالات پيراموني هم در کنار اين ها هست که مي توانند مورد استفاده قرار دهند و تمرين کنند .

پيامک-پرستو از شهرکرد : من بيشتر حجم کتاب زرد عمومي را کار کرده ام ، حالا اگر بخواهم در دوران جمع بندي همين کتاب را همراه کتاب زرد اختصاصي کار کنم بيشتر جواب هاي سؤال ها يادم هست ، از اول بخوانم و درصدگيري کنم يا درصدهاي قبل را حساب کنم و نشاندارها را دوباره بخوانم ؟

کاظم قلم چي : پيشنهاد من اين است که شما وقتي کنکورها را تمرين مي کنيد مثل يک کنکور عادي همه درس ها اعم از عمومي و اختصاصي را پشت سر هم تست بزنيد و مانند کنکور شبيه سازي کنيد .

البته قبلا به دانش آموزان گفته شده بود که وقتي در طول سال کتاب زرد عمومي را تمرين مي کنيد تست هاي عمومي مربوط به رشته خود را تمرين نکنيد و آن ها را براي دوران جمع بندي نگه داريد.

اگر به اين توصيه عمل کرده ايد که براي دوران جمع بندي مي توانيد تست هاي عمومي رشته خود را کار کنيد و مشکلي نخواهيد داشت ولي اگر اينطور نيست اشکالي ندارد و در دوران جمع بندي وقتي آزمون کنکور را شبيه سازي مي کنيد .

توصيه من اين است که در شرايطي دقيقا مثل شرايط کنکور و در فضاي آموزشگاه يا مدرسه اقدام به برگزاري اين آزمون ها کنيد تا شرايط کنکور برايتان قابل لمس باشد و اگر اين امکان هم برايتان وجود نداشت در منزل اين کار را انجام دهيد ولي بهانه هايي مثل همين سؤال را مطرح نکنيد و همه سؤالات کنکور را از ابتدا تا انتها و پشت سر هم جواب بدهيد و در انتهاي آزمون نيز مي توانيد با استفاده از CDضميمه کتاب زرد رتبه خود را تخمين بزنيد و اگر احساس مي کنيد که به دليل آشنا بودن سؤالات رتبه اي که مشخص مي شود خيلي خوش بينانه است مي توانيد رتبه خود را 200 الي 300 درجه پايين تر در نظر بگيريد .

دليل اين که تأکيد مي کنم حتما روي سؤالات کنکور شش سال اخير کار کنيد اين است که اولا مي توانيد تخمين رتبه داشته باشيد ، ثانيا شبيه ترين سؤالات به سؤالات کنکور امسال را مي توانيد تمرين کنيد و نکته سوم که خيلي مهم است اين است که طي چهار ساعتي که آزمون کنکور را شبيه سازي مي کنيد مي توانيد همه کتاب هاي درسي خود را در ذهن مرور کرده و ورق بزنيد .

زيرا براساس يک قانون نانوشته معمولا سؤالات ابتدايي مربوط به فصل هاي اول کتاب و سؤال هاي مياني از فصل هاي وسط کتاب و سؤالات آخر نيز از فصل هاي انتهايي کتاب مطرح مي شوند و به تدريج که دانش آموزان به سؤالات پاسخ مي دهند به طور متوالي در حال ورق زدن کتاب در ذهن خود نيز هستند .

توجه داشته باشيد که به اين دليل که سؤالات برايتان آشنا هستند سراغ سؤالات ساختارشکن نرويد زيرا همين سؤالات براي آمادگي شما مناسب و مفيدتر هستند .

پيامک : آقاي قلم چي قبلا گفته بوديد کساني که از جعبه لايتنر استفاده نکرده اند ، الان ديگر اين کار را شروع نکنند ؛ ما که خيلي وقت است اين کار را شروع کرده ايم تا کي مي توانيم فلش کارت وارد جعبه کنيم و تا چه زماني مي توانيم از آن ها استفاده کنيم ؟

کاظم قلم چي : شما استفاده از جعبه لايتنر را مي توانيد ادامه دهيد ولي حتما مرور هم داشته باشيد در ضمن دقت کنيد که تعداد لغات يا تعداد موضوعاتي که مي خواهيد به جعبه اضافه کنيد بيشتر از ده عدد در روز نباشد و طوري هم اين کار را انجام دهيد که بتوانيد بعدا آن ها مرور کنيد .

استفاده از جعبه لايتنر به ويژه براي يادگيري واژگان در درس زبان انگليسي و در درس عربي و ادبيات خيلي مؤثر است و در کنار آن مي توانيد از خلاصه نويسي ها و کتاب خودآموز نيز استفاده کنيد .

پيامک- هومن از کوهدشت : کتاب شبيه ساز را بايد کي کار کنيم ؟ اين که سراسري خارج از کشور و آزمون هاي کانون را بعنوان مکمل کار کنيم يعني چي ؟

کاظم قلم چي : قرار بر اين بوده که دانش آموزان سؤالات کنکورهاي شش سال اخير يعني سال هاي 1386 تا 1391 را در دوران جمع بندي کار کنند ولي عده اي از دانش آموزان پرسيدند که سؤالات کنکورهاي سراسري خارج از کشور و آزمون هاي جامع قلم چي را چه کار کنيم ؟ و در جواب اين عده از دانش آموزان گفتيم که اين آزمون ها را به عنوان مکمل کار کنيد ؛ اگر در دوران جمع بندي با روش سه روز يک بار کار کنيد در انتهاي هر هفته يک روز جمعه خواهيد داشت که براي آن آزمون يا برنامه خاصي نداريد و مي توانيد طي آن روز يک مجموعه يا دو مجموعه را در نظر بگيريد و کار کنيد و مي دانيد که قرار است هر روز را به دو نيم روز تقسيم کنيد که اينجا هم يک نيم روز برايتان باقي مي ماند و در آن نيم روز هم مي توانيد يک مجموعه را تمرين کنيد و جداي از اين ها وقتي در کتاب زرد اختصاصي آزمون هاي سراسري خارج از کشور را مي بينيد مي توانيد درس ها را گزينشي انتخاب کنيد .

در دوران جمع بندي يک قسمت از کار ، حکمي و الزامي است که همان تمرين آزمون هاي سراسري داخل کشور در شش سال اخير است و بخش بعدي که کار روي آزمون هاي سراسري خارج از کشور و آزمون هاي قلم چي يا آزمون هاي سراسري سال هاي دورتر هست مي تواند به صورت انتخابي انجام شود .

در مورد استفاده از کتاب شبيه ساز وقتي دانش آموزان آزمون هاي کتاب زرد را طي کردند در هفته تورق سريع بايد با استفاده از کتاب شبيه ساز آزمون شبيه سازي شده کنکورهاي سال هاي 90 و 91 را حتما انجام دهند زيرا اين سؤالات شبيه ترين سؤالات به سؤالات کنکور امسال خواهند بود .

پيامک- فاطمه از جهرم : من از CD هاي رفع اشکال قلم چي که گرفته بودم قبلا استفاده نکرده ام ، آيا الان که وقتم با ارزش تر است و همچنين در دوران جمع بندي مي توانم از آن ها استفاده کنم ؟

کاظم قلم چي : پاسخ به اين سؤال يک مهارت فراشناختي مي خواهد که هر دانش آموز بايد در مورد خود آگاهي داشته باشد و براساس مهارت هاي فردي که در خود سراغ دارد به آن پاسخ دهد و يکي از ويژگي هاي نوابغ قدرت تشخيص اولويت هاست .

در مورد سؤال شما نيز يک راهنمايي مي توانم داشته باشم شما ميتوانيد يکي از درس هايي را که احساس مي کنيد اشکالاتي در آن درس داريد انتخاب کرده و CD آن درس را به مدت نيم ساعت نگاه کنيد اگر احساس کرديد برايتان مفيد است مي توانيد همين کار را ادامه دهيد .

سؤالي که بعضي دانش آموزان الان زياد مي پرسند اين است که آيا در همايش هايي که دبيران مختلف برگزار مي کنند شرکت کنيم ؟ توصيه من اين است که سر خودتان را خيلي شلوغ نکنيد البته مي توانيد يک يا دو همايش را شرکت کنيد ولي بيشتر از آن باعث شلوغي و به هم ريختگي نظم کارتان مي شود .

در چنين مواردي هست که توانايي تشخيص هر فرد و قدرت تشخيص اولويت ها مي تواند به پيشرفت او کمک کند ، دانش آن چيزي است که وقتي همه چيزهايي را که در مدرسه و دانشگاه فراگرفته بوديم را فراموش کرديم برجا بماند ؛ چه چيزي برجا مي ماند؟ قدرت فکر کردن ؛ خيلي مهم است که هر کس چگونه در مورد مسائل خود فکر مي کند و نتيجه مي گيرد و به آن پاسخ مي دهد .

در اين دوران و براي تصميم گيري هاي مهمي که در پيش داريد مي توانيد از يکي ديگر از مهارت هاي فراشناختي هم استفاده نماييد و آن هم گفتگو کردن با پدر و مادر و دوستان نزديک و خوبتان است که مي توانند بهترين مشاوره و راهنمايي را به شما بدهند و اميدوارم که بتوانيد تصميمات درستي بگيريد ؛ اصولي که اجراي آن ها لازم است را به شما گفته ام مثل برگزاري آزمون هاي سراسري شش سال اخير طي يک نيم روز، ولي اين که در پنج نيم روز باقيمانده چه کارهايي مي خواهيد انجام دهيد و از چه منابعي مي خواهيد استفاده کنيد به عهده و تشخيص خودتان است که اميدوارم با مهارت هاي فراشناختي خودتان بهترين و مفيدترين منابع و راه حل را برگزيده و موفق شويد .

سؤال- هانيه مظفري /چهارم تجربي : براي هفته اول تيرماه بهترين روش براي مطالعه کدام است ؟ آيا مطالعه شش درس انتخابي خوب است ؟

کاظم قلم چي : براي دوران تورق سريع توصيه مي کنم که شبيه ساز 90 و 91 را کار کنيد در دوران تورق سريع دانش آموزان بايد خلاصه نويسي ها و يادداشت هاي خودشان را و جزوه هايي را که نشاندار کرده اند و ضروري تشخيص مي دهند را يکبار به صورت سريع ورق بزنند و براي اين دوران در کتاب هاي زرد اختصاصي و زرد عمومي يک کار خاص انجام داده ايم به اين ترتيب که انديشه هاي کليدي و مهم را در اين کتاب ها با رنگ دوم چاپ کرده ايم تا مشخص تر باشند و دانش آموزان بتوانند هر چه سريع تر و در کمترين زمان ممکن بهترين مرور را در دوران تورق سريع داشته باشند .

در مورد مطالعه شش درس نيز بايد بگويم هر دانش آموزي خودش بايد تشخيص دهد که کدام درس ها برايش مهم تر هستند ولي توصيه من اين است که روي درس هاي عمومي تمرکز بيشتري داشته باشيد .

پيامک : من فقط خواستم اين نکته را بگويم که کساني که مي خواهند در دوران جمع بندي ، بيشتر نتيجه بگيرند ، با برنامه خودشان جلو بروند ولي آن هايي که مي خواهند "بيش ترين" نتيجه را بگيرند حتما آزمون هاي سه روز يک بار را اجرا کنند ؛ من نويد نقي پور از مياندوآب هستم که با استفاده از برنامه راهبردي آزمون هاي کانون از رتبه 46000 به 827 رسيده ام و تراز اولين آزمونم 4100 بود و از آقاي قلم چي هم نهايت تشکر را دارم زيرا مديون برنامه راهبردي ايشان هستم و اصلي ترين دليل موفقيت خودم را اعتماد به برنامه راهبردي مي دانم .

کاظم قلم چي : خوشحالم که دانش آموزان در همه شهرهاي کشور مي توانند در يک سطح کار کنند و عدالت آموزشي که مي خواستيم در حال اجرا هست و در کشورمان اتفاق افتاده است و حتي بهتر از خيلي از کشورهايي که از لحاظ اقتصادي از ما جلوتر هستند برنامه هاي آموزشي و گسترش عدالت آموزشي در کشورمان در حال اجرا مي باشد .

هيچ تفاوتي ندارد هر کسي که خوب فکر کند و بهتر برنامه ريزي کند در هر جا که باشد مي تواند موفق شود ، هم دانش آموزاني که در کلان شهرها زندگي مي کنند و هم دانش آموزاني که در شهرهاي دور زندگي مي کنند اگر طبق برنامه درست و با روش صحيح درس بخوانند خواهند توانست در رشته درسي مورد نظر خود وارد دانشگاه شوند و به موفقيت برسند .

.........................................

تهيه و تنظيم:

شبکه خبري فناوري

www.ictpress.ir

 

درباره کارشناسی , مشاوره ,
محسن بازدید : 671 1392/02/20 زمان : نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
موضوعات

  • کارشناسی
  • کاردانی
  • کاردانی به کارشناسی
  • کارشناسی ارشد
  • دکتری
  • دانلود ای بوک
  • فروشگاه محصولات آموزشی
  • آزمون های آزمایشی
  • دانلود کتاب های مدرسه (کتاب درسی)
  • مجله الکترونیکی
  • برنامه های صدا و سیما
  • المپیاد ها
  • سوالات امتحان نهایی
  • نرم افزار
  • دوستان
    کدهای اختصاصی