loading...

کنکور ، دانلود سوالات کنکور

چهار مرحله باقي‌مانده تا زمان کنکور کاظم قلم‌چي پس از پايان دوران طلايي نوروز تا زمان کنکور چهار مرحله را در پيش رو داريد: مرحله‌ي اول: پروژه‌ي هفتم مرحله‌ي دوم: دوره&zwnj

دانلود جدیدترین مطالب کنکوری
دانلود فایل های آموزشی

چهار مرحله باقي‌مانده تا زمان کنکور

کاظم قلم‌چي

پس از پايان دوران طلايي نوروز تا زمان کنکور چهار مرحله را در پيش رو داريد:

مرحله‌ي اول: پروژه‌ي هفتم

مرحله‌ي دوم: دوره‌ي انتقالي و دوره‌‌ي گذار براي وارد شدن به دوران جمع‌بندي

مرحله‌ي سوم: پروژه‌ي هشتم که همان دوران جمع‌بندي است.

مرحله‌ي چهارم: يک هفته‌ي قبل از کنکور با برنامه‌ي «تورق سريع»

در اين مقاله محتواي اين چهار مرحله را  توضيح مي‌دهم. مي‌دانيم که پس از عيد رتبه‌هاي بسياري از دانش‌آموزان جابه‌جا مي‌شود و اگر شما نيز برنامه‌ي اين چهار مرحله را بشناسيد و طبق برنامه و با ذهن منظم به پيش رويد حتماً نتيجه‌ي بهتري خواهيد گرفت.

چهار مرحله باقي‌مانده تا زمان کنکور

کاظم قلم‌چي

پس از پايان دوران طلايي نوروز تا زمان کنکور چهار مرحله را در پيش رو داريد:

مرحله‌ي اول: پروژه‌ي هفتم

مرحله‌ي دوم: دوره‌ي انتقالي و دوره‌‌ي گذار براي وارد شدن به دوران جمع‌بندي

مرحله‌ي سوم: پروژه‌ي هشتم که همان دوران جمع‌بندي است.

مرحله‌ي چهارم: يک هفته‌ي قبل از کنکور با برنامه‌ي «تورق سريع»

در اين مقاله محتواي اين چهار مرحله را  توضيح مي‌دهم. مي‌دانيم که پس از عيد رتبه‌هاي بسياري از دانش‌آموزان جابه‌جا مي‌شود و اگر شما نيز برنامه‌ي اين چهار مرحله را بشناسيد و طبق برنامه و با ذهن منظم به پيش رويد حتماً نتيجه‌ي بهتري خواهيد گرفت.

شما جزو کدام دو گروه هستيد؟

ابتدا با پروژه‌ي هفتم شروع مي‌کنم . پروژه ي هفتم  مهم‌ترين زماني است که در آن رتبه‌ها جابه‌جا مي‌شوند. دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور در اين مرحله به دو گروه با دو مسير کاملاً متفاوت تقسيم مي‌شوند. گروهي از برنامه جدا مي‌شوند و گروهي ديگر پيوستگي‌شان را بيش‌تر مي‌کنند. ذهن‌هاي نامنظم و آشفته در برابر ذهن‌هاي منظم و بابرنامهقرار مي گيرند

برخي بي‌برنامه يا چندبرنامه مي‌شوند. ذهنشان آشفته و نامنظم مي‌شود؛ مثلاً برخي از دانش‌آموزان به دليل اين‌که  تا کنون خوب مطالعه نکرده‌اند به يک‌باره تصميم مي‌گيرند که برنامه‌ي خودشان را اجرا کنند. آن‌ها از برنامه‌ي منظم قبلي، ازبرنامه‌ي مدرسه و از برنامه‌ي راهبردي آزمون‌ها جدا مي‌شوند.

اما گروه دوم پيوستگي‌شان را به برنامه‌ي راهبردي آزمون‌ها بيش‌تر مي‌کنند و اگر مدرسه‌شان پس از عيد داير است به مدرسه مي‌روند و طبق برنامه‌ي راهبردي آزمون‌ها درس مي‌خوانند و نيازهاي خودشان را با برنامه‌ي راهبردي آزمون به خوبي هماهنگ و تلفيق مي‌کنند.

برنامه و اهداف پروژه‌ي هفتم چيست؟ در پروژه‌ي هفتم چه کارهايي بايد بکنيد؟

1. کامل کردن درس‌هاي نيم‌سال دوم

2. کامل کردن درس‌هاي پايه‌اي که در نيم‌سال دوم مي‌خوانيد.

3. تقويت درس‌هاي عمومي

در پروژه‌ي هفتم چه کارهايي نکنيد:

1. درس‌هاي نيم‌سال اول را نخوانيد.

2. آن درس‌هاي پايه را که در نيم‌سال اول خوانده‌ايد نخوانيد.

دوره‌ي انتقالي (پس  از پايان پروژه ي هفتم  وقبل از شروع دوران جمع‌بندي)

نگران درس‌هاي نخوانده و نيمه‌تمام نباشيد. دوره ي انتقالي  (پس از پروژه‌ي هفتم) اين مشکل را حل مي‌کند.

پس از پايان پروژه‌ي هفتم و قبل از شروع پروژه‌ي هشتم يک دوره‌ي انتقالي و گذار خواهيم داشت. اين دوره‌ي انتقالي براي آن است که بتوانيد بعضي درس‌هايي را که نيمه‌تمام گذاشته‌ايد در حد قابل قبولي مطالعه کنيد؛ البته ممکن است بعضي دانش‌آموزان به اين مرحله‌ي انتقالي نيازي نداشته باشند و بتوانند بلافاصله به طور مستقيم دوران جمع‌بندي را با روش سه روز يک‌بار شروع کنند.

بهتر است اين مرحله‌ي انتقالي طولاني نشود و هر چه سريع‌تر وارد پروژه‌ي جمع‌بندي شويد (مثلاً سه روز تا يک هفته).

در زماني که دانش‌آموزان در امتحانات پايان سال شرکت مي‌کنند به فارغ‌التحصيلان توصيه مي‌کنيم آن‌ها نيز درس‌هاي نيم‌سال دوم را کامل کنند؛ اما در ضمن آن‌ها مي‌توانند يک هفته زودتر دوره‌ي انتقالي را آغاز کنند.

پروژه‌ي هشتم دوران جمع‌بندي (روش سه روز يک‌بار)

دوران جمع‌بندي را مي‌توانيد از شنبه چهارم خرداد يا شنبه يازدهم خردادماه شروع کنيد. شما چهار هفته فرصت خواهيد داشت و مي‌توانيد هشت بار با روش سه روز يک‌بار کتاب‌ها را جمع‌بندي کنيد؛ هشت بار جمع‌بندي به جاي يک بار جمع‌بندي.

اين يکي از حسن‌هاي مهم و بزرگ اين روش از جمع‌بندي است. چندين سال پيش وقتي براي اولين بار روش سه روز يک بار  را به دانش‌آموزان کانوني معرفي کردم فقط استدلال‌هايم را مطرح کردم و از ايشان خواستم اگر اين روش را منطقي مي‌دانند آن را اجرا کنند. نتيجه‌ي کار به قدري خوب از آب درآمد که طي دو سه سال پس از آن، روش سه روز يک‌بار به سرعت فراگير شد و در اين سال‌هاي اخير به دانش‌آموزاني که کمي ترديد دارند پيشنهاد مي‌کنم که اين روش را دو سه بار اجرا کنند.تا خودشان در عمل تجربه کنند که اين روش جمع‌بندي‌ (سه روز يک‌بار) تا چه حد اعتمادبه‌نفس و آرامش آن‌ها را افزايش مي‌دهد و سبب تسلط بيش‌‌تر بر آموخته‌ها مي‌شود و هر دانش‌آموز را به شرايط ايده‌آل و آرماني خود نزديک مي‌کند.

روش سه روز يک‌بار دو قسمت دارد:

قسمت اول: در يک نيم‌روز (از 8 صبح تا ساعت 12) يکي از کنکورهاي سراسري را از کتاب زرد کانون آزمون مي‌دهيد و شرايط کنکور را براي خودتان شبيه‌سازي مي‌کنيد.

قسمت دوم: دو و نيم‌روز بعدي را به پنج نيم‌روز تقسيم مي‌کنيد و در هر نيم‌روز دو درس را جمع‌بندي مي‌کنيد. مهم‌ترين قسمت و ضروري‌ترين قسمت‌ها را از آن دو درس مي‌خوانيد. دانش‌آموزان رشته‌هاي انساني و هنر مي‌توانند سه درس را در يک نيم‌روز بخوانند؛ زيرا تعداد درس‌هاي اين دو گروه بيش‌تر است. دانش‌آموزان ترازهاي بالاتر از هفت هزار مي‌توانند به جاي سه روز يک‌بار اين روش را هر دو روز يک‌بار اجرا کنند. دانش‌آموزان ترازهاي بالاي 6000 مي‌توانند ابتدا دردو هفته‌ي نخست سه روز  يک‌بار و در دوهفته‌ي آخر هر دو روز يک‌بار اين روش را اجرا کنند.

خوب است به يک سؤال مهم شما هم پاسخ بدهم؛ در دوران جمع‌بندي مي‌توانيد يک درس عمومي و يک درس اختصاصي رانيز به طور کامل بخوانيد.

 

 

هفته‌ي پاياني هفته‌ي تورق سريع

وقتي شما با روش سه روز يک‌بار جمع‌بندي را انجام داديد نگراني‌تان از حجم کتاب‌ها و از اين‌که شايد درس‌ها را فراموش کرده باشيد برطرف مي‌شود و جاي آن را آرامش و اعتمادبه‌نفس مي‌گيرد.

علت هم روشن است. شما چندين بار همه‌ي کتاب‌ها و درس‌هاي‌تان را جمع‌بندي کرده‌ايد. کاري که شايد در آغاز فکرش را هم نمي‌کرديد و اکنون به هفته‌ي پاياني مي‌رسيد و در اين هفته با روش «تورق سريع» همه‌ي کتاب‌ها ويادداشت‌ها را مرور مي‌کنيد.

کتاب‌هاي درسي را يک به يک باز مي‌کنيد و قسمت‌هايي را که نشان‌دار کرده‌ايد (با مارکر يا مداد رنگي يا خودکار) مطالعه‌ مي‌کنيد. بديهي است که فقط قسمت‌هايي را که نشان‌دار کرده‌ايد مي‌خوانيد.

جزوه‌هاي‌تان را هم با همين روش مرور سريع مي‌کنيد. اگر کتاب خودآموزي‌ يا کلاسور ارزيابي آزمون داريد اين منابع مهم را هم ورق مي‌زنيد و نکات مهم را مطالعه مي‌کنيد.کتاب خود آموزي نوشته ها و يادداشت هاي خودتان است و اين بهترين جزوه اي است که شما داريد: کتابي که خودتان در طول سال نوشته ايد

امسال در پاسخ‌نامه‌ي کتاب‌هاي زرد کانون برخي مطالب مهم را با رنگ دوم چاپ کرده‌ايم. يکي از کاربردها اين است که در هفته‌ي پاياني اين نکات را که رنگ دوم مشخص شده مرور کنيد.

اکنون يک بارديگر مراحلي را که در پيش رو داريد مرورمي کنيم:

ارديبهشت: درس‌هاي نيم‌سال دوم سال چهارم و درس‌هاي پايه‌ي نيم‌سال دوم را به پايان مي‌رسانيد؛ عمومي‌ها را باکتاب زرد عمومي تقويت مي‌کنيد و براي امتحانات پايان سال آماده مي‌شويد.

هفته‌ي آخر ارديبهشت وهفته‌ي اول خرداد:

چند روزي را صرف مطالعه‌ي درس‌هاي باقي‌مانده مي‌کنيد. در اين چند روز انتقالي خود را از لحاظ علمي، روحي و ذهني براي شروع دوران جمع‌بندي آماده مي‌کنيد.

خرداد زمان جمع‌بندي شماست. بااجراي  روش سه روز يک‌بار  چندين بارهمه‌ي درس‌هاي‌تان را جمع‌بندي مي کنيد و به شرايط ايده‌ال وآرماني خود برسيد با اعتمادبه‌نفس و آرامش وارد هفته‌‌ي پاياني شويد.

هفته‌ي پاياني:دراين هفته با روش تورق سريع همه‌ي درس‌ها را چندين بار مرور مي‌کنيد و بر تسلط و آرامش خود مي‌افزاييد.

 ضمناً براي هفته‌ي آخر هم توصيه‌هايي دارم که با شما در ميان خواهم گذاشت.

و اکنون برخي سوال هاي متداول شما را مطرح مي کنم پاسخ برخي از آن ها اکنون برايتان آشکار شد وخوب است خودتان نيز به اين سوال ها فکر کنيدمن هم  پاسخ اين سوال ها را بعدا خواهم داد

- من تا به حال خوب نخوانده‌ام. آيا در اين مدت باقي‌مانده مي‌توانم پيشرفت کنم؟

- چه‌قدر پيشرفت مي‌کنم؟ آيا به رشته‌(ها)ي مورد علاقه‌ام مي‌رسم؟ آيا مي‌توانم در دانشگاه مورد علاقه‌ام قبول شوم؟

- وقتي روش جمع‌بندي را اجرا مي‌کنم و از کتاب زرد تست‌ها را تمرين مي‌کنم بهتر پاسخ مي‌دهم اما در آزمون‌ها اين طور نيست؛ چرا؟

- درس‌هايي را که نخوانده‌ام چه‌کار کنم؟ آيا بهتر نيست بعضي درس‌ها را کنار بگذارم؟

- آيا بهتر نيست پس از امتحانات همه‌ي درس‌هايي را که نخوانده‌ام کامل بخوانم و بعداً دوران جمع‌بندي (روش سه روز يک بار) را شروع کنم؟

- آيا مي‌شود در سه روز همه‌ي درس‌ها و همه‌ي کتاب‌ها را دوره کرد؟

- آيا با اجراي روش سه روز يک‌بار خودم را گول نمي‌زنم و واقعاً اين روش درستي براي جمع‌بندي است؟

- آيا بهتر نيست به جاي اين‌که همه‌ي درس‌ها را در سه روز جمع‌بندي کنم دو سه درس را کامل و اساسي بخوانم؟

- شما گفتيد يک درس عمومي و يک درس اختصاصي را به طور کامل در دوران جمع‌بندي بخوانيم. درچه زمان‌هايي اين دو درس را بايد خواند؟ اين درس‌ها را چه‌طور انتخاب کنيم؟

- سؤال‌هاي کتاب‌هاي زرد را که همان کنکورهاي سال‌هاي قبل است قبلاً ديده‌ام و بعضي از جواب‌ها را مي‌دانم.به اين ترتيب درصدها و تخمين‌ رتبه‌ام واقعي مي‌شود؟

- درس‌هايي را که اصلاً نخوانده‌ام يا کم خوانده‌ام چگونه و از روي چه منبعي بخوانم؟

درباره کارشناسی , مشاوره ,
محسن بازدید : 588 1392/01/27 زمان : نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
موضوعات

  • کارشناسی
  • کاردانی
  • کاردانی به کارشناسی
  • کارشناسی ارشد
  • دکتری
  • دانلود ای بوک
  • فروشگاه محصولات آموزشی
  • آزمون های آزمایشی
  • دانلود کتاب های مدرسه (کتاب درسی)
  • مجله الکترونیکی
  • برنامه های صدا و سیما
  • المپیاد ها
  • سوالات امتحان نهایی
  • نرم افزار
  • دوستان
    کدهای اختصاصی